Devet osoba je poginulo na cestama u Bosni i Hercegovini u posljednjih nekoliko dana.
Stradaju djeca, motociklisti, nažalost i cijele porodice.
"Nesreća na autoputu Banjaluka - Prnjavor: Poginuli narodni poslanik, supruga i dijete"; "Teška nesreća kod Brezovog Polja: Dvije osobe poginule" - samo su neki od naslova u medijima.
Narodni poslanik Srđan Todorović sa porodicom je na autoputu vozilom podletio pod prikolicu teretnjaka, koji je prethodno učestvovao u saobraćajnoj nesreći. Autoput u kobnom trenutku nije bio zatvoren za saobraćaj, a tragedija se dogodila u trenu.
Nije samo autoput opasan po život. Crne tačke identifikovane su i na magistralnim putevima. Njih čak 50.
"Ono što nije dobro da je Glavna služba za reviziju učinka nedavno konstatovala da te preporuke koje taj tim za provjeru puta utvrdi - nema zaštitne ograde, nema saobraćajne signalizacije i neki drugi nedostaci - da se ti nedostaci ne otklanjaju. Svakako da put i okolina puta utiču možda manje na uzroke nastanka saobraćajnih nezgoda ali vrlo često utiče na posljedice saobraćajnih nezgoda," pojašnjava Milija Radović, zamjenik direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja RS.
Tokom prošle godine, život na cestama u BiH su izgubile 222 osobe, a dnevno je registrovano 98 saobraćajnih nezgoda. Neobilježeni putevi, neobezbijeđena mjesta nesreća često dovode do težih posljedica.
"Moramo zatvoriti priču bar oko ovih autocesta, bar radi ovih ljudskih života koje gubimo na magistralnoj mreži. Kamerama, saobraćajnim znakovima, kaznenom politikom, nije to rješenje. Mi moramo očistiti naše saobraćajnice da one budu čiste, sigurne, pregledne i vidjećete da će mnogo manje biti žrtava i poginulih i teško ozlijeđenih," smatra Osman Lindov profesor na Saobraćajnom fakultetu UNSA.
Ipak najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda su neprilagođena i nepropisna brzina, ističe naš sagovornik.
"Dominantan faktor kod nastajanja saobraćajnih nezgoda je ljudski faktor u smislu nepropisne brzine kretanja, korištenja mobilnog telefona, uticaja alkohola ali svakako da ima uticaja nekada na uzrok, a nekada na posljedice saobraćajne nezgode i stanje putne infrastrukture," naveo je Radović.
Brzina možda nije uvijek uzrok nesreće, ali jeste smrtnosti, smatra sudski vještak saobraćajne struke Mirzet Sarajalić.
"Osnovni uzrok saobraćajnih nesreća statistički je nepoštovanje saobraćajnih pravila, a ja bih nadogradio, tj. nepostojanje saobraćajne kulture kod naših vozača. Vozači moraju da znaju da kada dobiju vozačku dozvolu, nisu sposobni da voze. Znači, potrebno je iskustvo, a iskusni vozači isto tako ne znaju voziti i moraju se stalno podučavati," istakao je Mirzet Sarajlić sudski vještak saobraćajne struke.
Na 1.000 saobraćajnih nezgoda, živote izgubi šestoro ljudi, podaci su BIHAMK-a. Vještak saobraćajne struke Nikola Ćopić izdvojio je najteže situacije na kojima je radio.
"Saobraćajne nezgode prilikom kojih je dolazilo do čeonog sudara vozila, gdje je bilo više putnika, nažalost, i maloljetne djece. Takve scene kada vidite, foto dokumentaciju, obdukcione zapise stvarno se zapitate koliko je sve to teško i koliko taj život koji stvarate 20, 30 ili 50 godina, ode u jednoj sekundi nepažnje," napomenuo je Ćopić.
Svi sagovornici saglasni su u jednom: da saobraćajna pravila striktno moraju poštovati i učesnici u saobraćaju, ali i nadležni organi.
Kako biste zaštitili sebe i druge učesnike u saobraćaju, kada uđete u automobil, ne zaboravite odložiti mobilni telefon, a nakon toga vezati sigurnosni pojas, jer ništa nije vrednije od ljudskog života. Ukoliko Vas, pak, zaustavi policijski službenik a niste vezali pojas, dužni ste platiti kaznu u iznosu od stotinu maraka, a dobićete i jedan kazneni bod.