Prema službenim podacima mjerodavnih kantonalnih, entitetskih i državnih institucija, na cestama u Bosni i Hercegovini u 2024. godini zabilježeno je ukupno 35.854 saobraćajnih nesreća u kojima su život izgubile 222 osobe, a više od 11.000 ih je povrijeđeno.
Neki od ključnih uzroka velikog broja saobraćajnih nesreća s fatalnim posljedicama na bh. cestama su rašireno kršenje saobraćajnih propisa, općenito nizak nivo saobraćajne svijesti i kulture, te kontinuiran porast broja vozila i učesnika u saobraćaju.
Jedan od najčešćih uzroka nesreća je neprilagođena brzina, posebno prebrza vožnja u odnosu na uslove na cesti i vremenske prilike.
Kako bi se unaprijedila sigurnost na bh. cestama, Ekonomska komisija Ujedinjenih naroda za Evropu (UNECE) i Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) organizovale su niz radionica o multidisciplinarnim istragama saobraćajnih nesreća.(MDCI).
Prema riječima specijalnog predstavnika Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Erwina Cooremana, multidisciplinarne istrage saobraćajnih nesreća savremeni su alat za unapređenje sigurnosti na cestama, koji pomaže u razumijevanju kako i zašto dolazi do saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom.
"Za razliku od tradicionalnih istraga koje se često fokusiraju samo na greške vozača, tehničke kvarove ili propuste u infrastrukturi, multidisciplinarna istraga okuplja stručnjake iz različitih oblasti – inžinjere saobraćaja, saobraćajnu policiju, medicinske stručnjake, stručnjake za vozila i pravnike. Oni zajednički analiziraju sve aspekte nesreće sa smrtnim ishodom", pojašnjava Cooreman.
MDCI, također, razmatra ponašanje osoba uključenih u nesreću, tehničko stanje i sigurnosne karakteristike vozila, dizajn i stanje cesta, kao i vremenske i druge okolišne faktore. Cilj je razumjeti cijeli tok događaja – od toga kako je do nesreće došlo, šta ju je uzrokovalo i kako se razvijala – sve s ciljem da se spriječi ponavljanje sličnih nesreća u budućnosti.
"Važno je istaći da MDCI koristi pristup „sigurnog sistema” (Safe System), koji prihvata činjenicu da ljudi griješe, ali teži izgradnji saobraćajnog sistema koji štiti učesnike čak i kada do tih grešaka dođe. Cilj nije pronaći krivca, već identificirati slabe tačke sistema, bilo da se radi o lošem dizajnu ceste, neadekvatnom ponašanju učesnika u saobraćaju ili vozilima koja ne ispunjavaju sigurnosne standarde, te predložiti mjere koje mogu spriječiti buduće nesreće sa smrtnim ishodom ili ublažiti njihove posljedice", dodaje Cooreman.
Prema njegovim riječima, multidisciplinarne istrage saobraćajnih nesreća imaju veliki potencijal za unapređenje sigurnosti na cestama u Bosni i Hercegovini jer omogućuju dublje i preciznije razumijevanje uzroka nesreća i mjera koje se mogu poduzeti kako bi se one spriječile.
Detaljnom analizom stvarnih nesreća, ove istrage otkrivaju rizike i nedostatke u postojećem saobraćajnom sistemu, poput opasnih raskrsnica, nejasne saobraćajne signalizacije ili učestalih problema u ponašanju vozača.
"Bosna i Hercegovina je trenutno u početnoj fazi primjene metodologije multidisciplinarnih istraga saobraćajnih nesreća u praksi. Iako MDCI još uvijek nije integrisan u zakonodavni okvir zemlje, nedavne radionice za obuku koje su organizovali UNECE i SZO predstavile su ovu metodologiju i njene prednosti ključnim akterima u oblasti sigurnosti saobraćaja iz nadležnih ministarstava i institucija BiH", kaže Cooreman.
Bosna i Hercegovina, ističe Cooreman, prepoznaje MDCI kao ključni naredni korak nakon postojećih revizija i inspekcija sigurnosti cesta, uz snažnu podršku zvaničnika, uključujući Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.
Međutim, prema njegovim riječima, izazovi i dalje postoje zbog trenutnog izostanka MDCI metodologije u zakonodavnom okviru, što doprinosi stopama smrtnosti na cestama koje su znatno iznad prosjeka Evropske unije.
"U cjelini, nedavne pilot radionice predstavljaju značajan napredak jer postavljaju temelje za buduće zakonodavne promjene i širu integraciju MDCI pristupa u državni sistem sigurnosti saobraćaja. Ovakav pristup se očekuje da unaprijedi identifikaciju uzroka saobraćajnih nesreća i podrži razvoj efikasnijih mjera sigurnosti, približavajući Bosnu i Hercegovinu sigurnijem saobraćajnom okruženju usklađenom sa standardima Evropske unije", poručio je specijalni predstavnik Svjetske zdravstvene organizacije u BiH Erwin Cooreman.