Još se ne zna kada će i hoće li biti potpisan novi ugovor o graničnim prijelazima između Bosne i Hercegovine i Hrvatske, jer s bh. strane ne funkcionira komisija koja bi te pregovore vodila. Dok do tog ne dođe, ne može biti izvršena ni kategorizacija graničnih prijelaza, niti pušten u promet novi granični prijelaz Gradiška koji je već ranije završen kao i most na rijeci Savi, za šta su uloženi deseci miliona eura.
Bosna i Hercegovina je u protekle tri godine nekoliko puta slala hrvatskoj strani urgencije za otpočinjanje pregovora, a odgovor iz Hrvatske su dobili prije dva mjeseca. I sada kada je Hrvatska spremna početi sa pregovorima, nije spremna BiH. Nemamo popunjenu komisiju koja treba da vodi pregovore jer je dio članova otišao u penziju, a novi nisu imenovani. I bez tog ugovora u promet ne mogu biti pušteni, ni izgrađeni most niti grnaični prijelaz Gradiška.
Trenutno se čeka potvrđivanje od strane Predsjedništva BiH zamjenskih članova Mješovite komisije koji su u međuvremenu napustili službu ili otišli u penziju, nakon čega će otpočeti pregovori sa hrvatskom stranom. Jedan od ciljeva je i definiranje kategorije novoizgrađenih prijelaza u Svilaju i Bosanskoj Gradiški, kao i promjena kategorije i naziva drugih graničnih prijelaza između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske.
Sa problematikom je upoznat i državni minsitar prometa i komunikacija BiH, Edin Forto. Kaže da, prema njegovim saznanjima, cesta koja treba da vodi od Gradiške prema cestovnoj infrastrukturi u Hrvatskoj još nije spremna i da se i to treba usaglašavati na komisiji.
"Ono što je činjenica jeste da je Ministarstvo sugrnosti prije dvije godine uputilo zahtjev oko usaglašavanja svih detalja oko uspostava tog graničnog prijelaza i da je Hrvatska odgovorila sada nekad u sedmom mjesecu. Očekujem da te aktivnosti budu nastavljene u narednim mjesecima", rekao je Forto.
Direktor Uprave za indirektno oporezivanje BiH Zoran Tegeltija kaže kako ostaju otvorena pitanja oko kategorizacije graničnih prijelaza. Uprava ima jednog člana u komisiji koja treba da vodi pregovore sa Hrvatskom.
"Upozorili smo nadležne u BiH o nekim odlukama da Hrvatska želi na neki način promijeniti kategoriju GP Stara Gradiška i na taj način dovesti nas u poziciju vezano za grnaični prijelaz Gradiška. Svi ti prijelazi su rezultat međudržavnih sporazuma i to se neće moći riješiti", kazao je Tegeltija.
Osim graničnog prijelaza Gradiška, postoji još nekoliko prijelaza koji treba da se prekategorišu u BiH, a koji su važni za privredu i ekonomiju. Šemsudin Dedić, zastupnik u Parlamentu BiH, još ranije je zatražio od Vijeća ministara BiH da u roku od šest mjeseci usvoji novi ugovor s Hrvatskom o graničnim prijelazima ili izmjeni postojeći iz 2013. godine da bi se prekategorisala još tri granična prijelaza Izačić, Svilaj i Šamac sa svim inspekcijskim kontrolama.
"Naši prijevoznici do Gradiške trebaju preći put preko 300 kilometara, svaki put da izvoze svoje proizvode u EU trebaju izgubiti još jedan dva dana, dok taj izvoz izvrše, svakodnevno trpimo štetu i građani i prerivreda zbog ovakvog stanja. Ugovor je iz 2013. godine, ne vidim razloga da nakon 12 godina ne izvrši se njegova izmjena ili potpiše novi ugovor jer naša vanjska razmjena u ovom periodu od 2013. godine je povećana za preko 100 posto", poručio je Dedić.
Samo sa Hrvatskom robna razmjena prelazi 8 milijardi maraka, a na granici između ove dvije zemlje postoje trenutno samo dva granična prijelaza s potpunom inspekcijskom kontrolom.
Jedan od graničnih prijelaza koji ispunjava sve kriterije za prekategirizaciju je Izačić, koji pokriva oko 242 granična kilometra, što je četvrtina ukupne granice sa Hrvatskom.
Šta kaže Hrvatska?
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske sredinom je jula ove godine bosanskohercegovačkoj strani dostavilo hrvatski prijedlog teksta novog Ugovora između Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine o graničnim prijelazima te očekuju skori početak pregovora izaslanstava dviju država koji bi trebali dovesti do njegova usuglašavanja i sklapanja (potpisivanja).
"Vjerujemo kako će novim Ugovorom dvije strane prekategorizacijom nekih graničnih prijelaza osnažiti načine prelaska zajedničke državne granice pa i dogovoriti uspostavu nekih novih graničnih prijelaza, među ostalima i onoga u blizini Stare Gradiške odnosno Gornje Varoši na novom prometnom pravcu. Imajući na umu da je riječ o obostranom interesu, posebice gospodarstva obiju država i stanovnika s obje strane granice, očekujemo posvećene pregovore i završetak postupka njegova sklapanja u relativno kratkom vremenskom roku", rekli su za Euronews iz Ministarstva vanjskih i evropskih poslova Hrvatske.