Na sastanku prevoznika iz BiH i regiona sa predstavnicima Evropske komisije u Beogradu nije bilo konkretnih dogovora oko njihovog statusa u zemljama Evropske unije, u kojima – poput turista – imaju pravo na boravak u Uniji najduže 90 dana u pola godine.
Ipak, optimizam postoji, rekao je Velibor Peulić, glavni koordinator Konzorcijuma "Logistika BiH", koji očekuje još jedan sastanak sa predstavnicima EU komisije u Sarajevu.
Vozači kamiona iz BiH i regiona upozoravaju da nova šengenska pravila ugrožavaju njihovu egzistenciju. Umjesto da se računaju kao radnici koji svakodnevno prelaze granice, oni se tretiraju kao turisti – sa ograničenim boravkom od 90 dana u bilo kojih šest mjeseci.
„Problem je što se do sada moglo računati na osnovu pečata u pasošima i na to se nije obraćala pažnja. Mi smo vozili 100 i više dana – to je potreba. Sada su počeli da broje i imamo kazne. Od 12. oktobra, kada se pojavite, kažu: ‘Napunili ste 90 dana, ne možete ući u EU,’” kaže Neđo Mandić, predsjednik Udruženja „Međunarodni transport“
Problem je u tome što se vozačima računa svaki ulazak u EU kao cijeli dan boravka, čak i ako su unutra samo nekoliko sati ili minuta. Tako vrlo brzo potroše 90 dana, poslije čega im se zabranjuje ulazak u EU. Ako se problem ne riješi, posljedice neće osjetiti samo oni – već i cijeli privredni lanac.
„Već 15. oktobra možemo doći u katastrofu – da se granice blokiraju, da se zaustavi saobraćaj jer nema više ko da vozi,” naveo je Mandić.
O ovom pitanju već se razgovaralo sa DG HOME, nadležnim tijelom Evropske komisije. Prihvatljiva rješenja za vozače bila bi izuzeće od pravila ili korekcija sistema – da se boravak mjeri u satima, a ne danima. Na razumijevanje u Briselu, kažu, nisu naišli. Dobili su odgovor da bi bilo teško napraviti razliku između turista i vozača.
„Vi znate da su od 1. januara Rumunija i Bugarska, poslije 13 godina čekanja, postale dio šengenske zone. To za Srbiju proizvodi određena pitanja i probleme. Pokušaćemo da riješimo to važno pitanje,” kaže Aleksandra Sofronijević, ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije.
Vozači iz Srbije poručuju da će posljedice osjetiti i Brisel, kao i da Evropa neće uspjeti da istraje u svom stavu. Slične probleme s regulativom imaju i britanski vozači nakon Bregzita.