Dok jedni pale roštilj za 1. maj, drugi pale motore i putuju. O izboru odlučuje kućni budžet, ali i navika. Dok su za neke izbor ćevapi, drugi koriste praznik rada za kratak bijeg iz svakodnevice. Jedno je sigurno – odmor rijetko ko preskače.
Jagnje na ražnju, ulje koje cvrči na žaru, pivo koje se hladi. Uz dozu smijeha i mesa, društvo se okuplja. Tako će pojedini građani provesti 1. maj, praznik rada. Drugim, riječima, roštilj je obavezan.
"Ako propustiš roštilj moraš neko opravdanje napisati, tako da moram doći, nije do mene. Prvo se moramo odmoriti, ali se isto tako mora pomezetiti, priroda, društvo, rijeka i naravo jagnjetina", kaže nam jedan Travničanin.
Roštilj (Izvor: Euronews.ba)
Neko će pobjeći u prirodu, a neko u tuđinu. Dok za pojedine bez roštilja nema praznika, drugi su u 1. maju pronašli razlog da otputuju.
"Pa volim putovanja, a tako se namjestilo ove godine. Prvi maj je savršen razlog za otputovati negdje. Ja idem u Veneciju, a što se tiče cijene, pa nije skupo, prihvatljivo je", kaže jedna Banjalučanka.
Cijene zavise od aranžmana. U prosjeku, hiljadu maraka, cifra je koju četvoročlana porodica mora izdvojiti za produženi vikend u zemljama regije. Jadran je najčešća destinacija na koju se putuje za vrijeme prvomajskih praznika, kažu u turističkim agencijama.
"Na praznik rada, ljudi žele da se odmore. Ako su već odabrali putovanje, onda je to neka opuštenija varijanta, to hoću da kažem, ne neko pretjerano napakovano putovanje puno obilazaka, nego više vole tu wellness varijantu, možda nešto i obići, ali da to ne bude ono klasično, da ne bude previše, već da prosto ljudi mogu da odmaraju", kaže Vanja Savić iz jedne od turističkih agencija iz Banjaluke.
No, primjetan je pad rezervisanih putovanja u odnosu na prošlu godinu.
Putovanje/Ilustracija (Izvor: Freepik)
"Razni su faktori i razlozi, jedan od njih je povećanje naravno cijena, kako svega, tako i turističkih aranžmana, hotelijeri u inostranstvu su podigli cijene, a to naravno na naše građane, koji već znamo ionako teško žive, sa nekakvim svojim prosječnim primanjima, onako imaju veliki udar na budžet", ističe Aleksandar Pravdić, iz turističke agencije u Banjaluci.
Olakšice u vidu plaćanja putovanja na rate, građani često koriste, dodaje Aleksandar. Prosječna porodica u BiH, putuje, prema njegovim riječima, jednom ili nijednom godišnje, za razliku od drugih zemalja Evrope, gdje je putovanje tradicija.
S druge strane, tradicija, kod pojedinih građana u BiH je da se pred 1. maj svrati u mesaru, pazari ali i provjere cijene. Ove godine, za kilogram ćevapa potrebno je izdvojiti 20KM.