Nekoliko aerodroma i aviokompanija već testira biometrijsko ukrcavanje i prijavu bez papirnih dokumenata. Ako se revolucionarni prijedlog ostvari, uskoro bismo mogli reći zbogom boarding kartama.
U jednoj od najznačajnijih promjena u zračnom saobraćaju u posljednjih nekoliko decenija, Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva (ICAO) najavila je planove za ukidanje papirnih boarding karata i prijave na let kakvu danas poznajemo.
Umjesto toga, putnici bi mogli koristiti digitalne putne isprave – smještene na njihovim pametnim telefonima – za kretanje kroz aerodrome uz pomoć prepoznavanja lica.

Digitalni identitet
Digitalna isprava, koju je razvila ICAO, agencija UN-a koja postavlja globalne standarde u zrakoplovstvu, koristila bi se zajedno s tehnologijom prepoznavanja lica kako bi zamijenila fizičke dokumente na cijelom aerodromu, od predaje prtljaga do izlaza za ukrcavanje.
Putnici bi preuzeli "propusnicu za putovanje" koja se automatski ažurira u slučaju bilo kakvih promjena, poput kašnjenja ili otkazivanja leta.
Testiranja ovih inovativnih rješenja već su u toku.
Zemlje poput Finske već su pokrenule pilot-program digitalnih putnih isprava, dok su aerodromi eksperimentisali s upotrebom ove nove tehnologije. Singapurski Changi proširio je svoje biometrijske trake, a 2019. godine amsterdamski Schiphol uveo je tehnologiju prepoznavanja lica za ukrcavanje na odabrane letove.
I aviokompanije su počele prihvatati digitalizaciju. Već od novembra ove godine, Ryanair je najavio planove da ukine papirne boarding karte.
Zašto baš sada?
Plan dolazi u trenutku kada aviokompanije i aerodromi nastoje pojednostaviti poslovanje i smanjiti troškove, posebno dok se globalna putovanja još uvijek oporavljaju nakon pandemije. Prema podacima Međunarodnog udruženja za zračni prijevoz (IATA), očekuje se da će se broj putnika u zračnom saobraćaju udvostručiti na osam milijardi do 2040. godine. Taj porast će vršiti pritisak na aerodrome da efikasnije obrađuju putnike. Digitalni identiteti smatraju se ključnim rješenjem za ovaj rastući izazov.
Ali postoji još jedan motiv: sigurnost. ICAO tvrdi da bi novi sistem mogao pomoći u suzbijanju prevara s identitetom i trgovine ljudima pružanjem pouzdanijeg načina provjere ko putuje.
Oslanjajući se na biometrijske podatke, koji su jedinstveni za svaku osobu, sistem obećava veću preciznost nego što to mogu pružiti papirni dokumenti.

A privatnost?
Valerie Vial, direktorica za upravljanje proizvodima u kompaniji za putničku tehnologiju Amadeus, izjavila je za The Times da bi ove promjene mogle biti najznačajnije još od uvođenja elektronskih karata početkom 2000-ih.
"Industrija je sada odlučila da je vrijeme za nadogradnju na moderne sisteme koji više liče na ono što bi koristio Amazon", rekla je. Ako se planovi razviju kako ICAO predviđa, boarding karte su tek početak. Čak bi i pasoši mogli postati stvar prošlosti.
Uprkos tome što digitalizacija donosi pogodnosti za putnike, nisu svi oduševljeni ovom idejom. Kritičari su izrazili zabrinutost u vezi s privatnošću, nadzorom i povredama podataka. Drugi su osudili nedostatak transparentnosti oko tehnologija koje se uvode.
Sa svoje strane, Amadeus je pokušao umiriti putnike. Kompanija je izjavila da će njihov novouvedeni sistem brisati podatke putnika u roku od 15 sekundi nakon kontakta s bilo kojom "tačkom dodira", poput predaje prtljaga ili sigurnosne provjere.
ICAO insistira da razvoj digitalne putne isprave ostaje opcionalan za svaku zemlju.
To znači da za sada možete zadržati svoj pasoš i boarding karte pri ruci. Ali nemojte se iznenaditi ako vaš pametni telefon ili lice uskoro postanu vaša karta za let.