Ako ste nervozni putnik, evo utjehe stručnjaka iz industrije, plus vodič za najsigurnije aviokompanije na svijetu.
Avion Air India koji se srušio u četvrtak, 12. juna, usmrtivši najmanje 240 ljudi, bio je posljednji na dugoj listi avionskih katastrofa ove godine.
Razumljivo je da svaka avionska katastrofa ili bliski sudar podstiče brige mnogih putnika o letenju.
Ali avionske nesreće su, srećom, i dalje vrlo rijetke i, prema riječima stručnjaka, letenje je i dalje najsigurniji oblik prijevoza.
Ako ste nervozni putnik, evo utjehe stručnjaka iz industrije, plus vodič za najsigurnije aviokompanije na svijetu.
SAD doživljavaju prvu veliku smrtonosnu nesreću aviona od 2009. godine
Nesreća Air India uslijedila je nakon niza alarmantnih avio-incidenata u SAD-u.
U januaru je sudar u zraku između putničkog aviona American Airlinesa i helikoptera američke vojske, u kojem je poginulo 67 ljudi u blizini Washingtona, postao prva velika smrtonosna nesreća na američkom tlu od 2009. godine.
U decembru prošle godine, avion kojim je upravljao Jeju Air skliznuo je s piste, udario u betonsku ogradu i zapalio se u Južnoj Koreji nakon što mu se stajni trap očigledno nije aktivirao.
Sve osim dvije od 181 osobe u avionu poginule su u jednoj od najgorih avio-nesreća u toj zemlji.
Također u decembru, let Azerbaijan Airlinesa se srušio nakon što ga je pogodila, kako se smatra, ruska raketa tokom prilaska aviona Groznom.
Od 67 ljudi u avionu, 38 je poginulo u nesreći, uključujući oba pilota i stjuardesu, dok je 29 ljudi preživjelo s povredama.
Ostali nedavni incidenti uključuju avion koji je u februaru udario u drugi avion dok je taksirao na aerodromu u Seattleu.
U martu se avion American Airlinesa zapalio nakon slijetanja u Denveru, poslavši 12 ljudi u bolnicu.
Zatim se helikopter za razgledanje srušio i srušio u rijeku Hudson između New Yorka i New Jerseyja u aprilu, usmrtivši šest ljudi.
Letenje je danas sigurnije nego ikad, kažu stručnjaci
Dramatična i užasavajuća priroda avionskih katastrofa znači da ih je teško staviti u perspektivu.
Stvarnost je da je letenje danas sigurnije nego ikad. Prema istraživanju Tehnološkog instituta Massachusetts (MIT), u periodu 2018-2022, rizik od smrti tokom putovanja avionom procijenjen je na 1 na svakih 13,7 miliona putnika koji se ukrcaju.
To je pad u odnosu na 1 na svakih 7,9 miliona ukrcaja u periodu 2008-2017 i značajno smanjenje u odnosu na 1 na svakih 350.000 ukrcaja u periodu 1968-1977.
Istraživanje Akademije za aeronautiku Embry-Riddle pokazalo je da se do 80 posto avionskih nesreća može pripisati ljudskoj grešci.
Smatra se da je greška pilota odgovorna za 53 posto nesreća, dok se mehanički kvar smatrao krivim u samo 21 posto slučajeva.
Airbus je proučavao koji je dio leta bio najopasniji i otkrio da su polijetanje i slijetanje bili periodi kada su nesreće bile najvjerovatnije.
Obje nesreće u decembru 2024. dogodile su se prilikom slijetanja, iako su i drugi faktori bili u igri.
Na primjer, u nesreći aviona Jeju Air, bilo je izvještaja o oštećenju motora nakon što je udario u pticu, a avion, iz još uvijek nepoznatog razloga, nije imao aktiviran stajni trap kada je sletio.
Istraga će biti duga i složena, i vjerovatno će proći neko vrijeme prije nego što shvatimo tačno šta se dogodilo.
Svaka avionska nesreća čini zračni promet sigurnijim
Mala svijetla tačka u nizu nedavnih incidenata je da svaka nesreća služi tome da zračni promet u budućnosti bude sigurniji.
„Jedna od snaga procesa sigurnosti u avijaciji je da kad god se dogodi bilo kakva tragedija, analiziramo šta se dogodilo i poduzimamo odgovarajuće mjere kako bismo osigurali, u najvećoj mogućoj mjeri, da se ista vrsta nesreće ne ponovi“, objašnjava Janet Northcote, glasnogovornica Agencije za sigurnost avijacije Evropske unije (EASA).
U slučaju nesreća aviona Jeju Air i Azerbaijan Airlines, zloglasne "crne kutije" su pronađene i poslane na daljnju istragu.
Ove dvije kutije, koje su zapravo jarko narandžaste boje, predstavljaju uređaj za snimanje podataka o letu (FDR) i uređaj za snimanje glasa u pilotskoj kabini (CVR) i trebale bi rasvijetliti šta se dogodilo prije nesreće.
Istražitelji nesreća na terenu također prikupljaju podatke koji se analiziraju u laboratoriji kako bi se utvrdio uzrok nesreće.
Izvještaji iz istraga koriste se za davanje preporuka kako bi se izbjegla slična situacija u budućnosti.
„Ovaj stalni ciklus poboljšanja je fundamentalan za održavanje jake evidencije sigurnosti u vazduhoplovstvu“, kaže Northcote.
Šta čini aviokompaniju sigurnijom?
AirlineRatings, web stranica za recenzije aviokompanija, objavila je ranije ove godine svoju godišnju rang listu najsigurnijih aviokompanija na svijetu.
Navodi 25 najboljih prevoznika na osnovu mnoštva faktora, uključujući starost aviona, broj aviona koje koriste, obuku pilota koju pružaju i stopu prijavljenih incidenata.
Razmatra se profitabilnost aviokompanija, jer one koje finansijski lošije stoje mogu biti manje sklone ulaganju u obuku, održavanje i poboljšanja, teoretski smanjujući svoju sposobnost da ostanu sigurne.
Rangiranje također uzima u obzir da li aviokompanija dolazi iz zemlje koja je prošla ICAO reviziju zemlje, poznatu kao Univerzalni program revizije nadzora sigurnosti (USOAP). Ova revizija omogućava ICAO-u da procijeni implementaciju nadzora sigurnosti u zemlji i usklađenost s najboljim praksama.
Na kraju, razmatra se da li je aviokompanija prošla IATA reviziju operativne sigurnosti (IOSA), globalni industrijski standard za reviziju operativne sigurnosti aviokompanija.
Koje su najsigurnije aviokompanije za letenje?
Za 2025. godinu, najsigurnija aviokompanija na svijetu bila je Air New Zealand drugu godinu zaredom. Aviokompanija iz Novog Zelanda često se takmiči sa svojim susjedom antipodom Qantasom za prvo mjesto, osvojivši krunu 2024. i 2022. godine.
Prvih 11 mjesta na rang listi najsigurnijih aviokompanija za 2025. godinu dominiraju azijsko-pacifičke i bliskoistočne aviokompanije. Ali i evropske aviokompanije su se dobro pokazale, zauzevši sedam od prvih 25 mjesta na listi.
Turkish Airlines, koji se nalazi na tržištu između Evrope i Azije, najsigurnija je aviokompanija u Evropi. Zauzela je 13. mjesto na globalnoj rang listi, zaradivši ocjenu od sedam zvjezdica na platformi.
Uprkos tome što leti na više destinacija nego bilo koja druga aviokompanija na svijetu, Turkish Airlines nije imao smrtonosnu nesreću od 2009. godine, kada se Boeing 737 srušio prilikom prilaska aerodromu Schiphol u Amsterdamu. Devet osoba je poginulo u nesreći, ali je 126 preživjelo.
TAP Portugal zauzeo je 14. mjesto na rang listi, što ga čini drugom najsigurnijom aviokompanijom u Evropi. Nije izgubio putnika od 1977. godine i redovno organizuje kurseve o strahu od letenja u partnerstvu sa Unidade de Cuidados Integrados de Saúde (UCS).
Donju polovinu liste činili su brojni evropski prevoznici. Po redu, to su bili SAS (16.), British Airways (17.), Iberia (18.), Finnair (19.) i Lufthansa Group, koja također uključuje SWISS (20.).
Koje su najsigurnije niskotarifne aviokompanije u Evropi?
AirlineRatings ocjenjuje niskotarifne aviokompanije odvojeno od njihovih konkurenata koji nude punu uslugu, a evropske aviokompanije su postigle odličan rezultat na rang listi za 2025. godinu.
Na vrhu liste je gigantska niskotarifna aviokompanija Ryanair, koja je zauzela 3. mjesto na globalnoj rang listi i bila je najsigurnija niskotarifna aviokompanija u Evropi. U svojoj 40-godišnjoj historiji, aviokompanija nikada nije imala smrtonosnu nesreću i kaže da "nastavlja da daje prioritet sigurnosti i zaštiti naših ljudi i kupaca iznad svega".
Odmah iza nje slijedi easyJet, aviokompanija sa sjedištem u Velikoj Britaniji. Zauzela je 4. mjesto na globalnoj rang listi, što je čini drugom najsigurnijom evropskom niskotarifnom aviokompanijom. Poput Ryanaira, nije imala smrtonosnu nesreću u svojih 30 godina poslovanja.
Dalje na listi, na 7. mjestu globalno, Wizz Air je osigurao svoje mjesto kao treća najsigurnija niskotarifna aviokompanija u Evropi. Opet, budući da je relativno mlada aviokompanija, nikada nije izgubila putnika i ima flotu novih Airbus aviona, u prosjeku starih manje od pet godina.
Među 25 najsigurnijih niskotarifnih aviokompanija na svijetu našli su se i Norwegian (12.), Vueling (13.), Jet2 (14.), Eurowings (20.) i airBaltic, koji su se provukli na tek 25. mjesto, piše Euronews.com.