Slučaj putnika aviona kompanije Air India, koji je jedini preživio nesreću u kojoj je poginula 241 osoba, pokrenuo je debatu o tome da li je njegovo sjedište, 11A, najbezbjednije mjesto u avionu.
Eksperti u oblasti avijacije kažu da se to ne može reći sa sigurnošću, pošto se avioni znatno razlikuju po konfiguraciji sjedišta, a svaka nesreća je slučaj za sebe, dok preživljavanje često zavisi od više složenih faktora, prenosi Rojters.
"Svaka nesreća je drugačija, i nemoguće je predvidjeti mogućnost preživljavanja na osnovu pozicije sjedišta", rekao je direktor američke neprofitne organizacije, Fondacije za bezbjednost letenja, Michel Foks.
Izlaz za vanredne situacije
Preživjeli putnik, britanski državljanin indijskog porijekla Vishwash Kumar Ramesh (40) kazao je da se njegovo sjedište 11A nalazilo u blizini izlaza za vanredne situacije. On je bio jedan od 242 putnika "boinga 787 drimlajner" koji se u četvrtak srušio u Ahmedabadu nekoliko minuta poslije polijetanja.
Rameš je poslije pada aviona uspio da izađe kroz izlaz za vanredne situacije. Sjedište koje je blizu takvog izlaza može vam pomoći da preživite nesreću, ali ono neće uvijek nositi broj 11A pošto avioni imaju na desetine različitih rasporeda sjedišta.
Osim toga, nakon nesreće, neki od tih izlaza ne funkcionišu jer mogu da budu onesposobljeni u udesu.
Studija avionskih nesreća iz 2007. godine ustanovila je da putnici koji sjede bliže zadnjeg dijela aviona imaju više šansi da prežive nesreću. Neki eksperti, međutim, smatraju da je dio pored krila aviona stabilniji.
Pratiti uputstva
U januaru prošle godine, nasred ljeta otpao je jedan panel na boku "BOINGA 737 MAX", nakon čega se stvorila velika rupa i oštećeno je susjedno sedište na kojem, srećom, niko nije sjedio.
Vjerovatno najbolji način da povećate svoje šanse za preživljavanje jeste da pažljivo pratite uputstva o sigurnosti na početku leta, što se često odbacuje kao rutina, navode eksperti.
Disciplinovano poštovanje savjeta avionskog osoblja o evakuaciji bio je ključni faktor u spasavanju života svih 379 putnika i članova posade aviona kompanije Jepen Airline u januaru prošle godine, koji su ostavili za sobom svoje torbe.
Uputstva o bezbjednosti odnose se uglavnom na način kako da vežete sigurnosni pojas i planirate rutu za evakuaciju, a čest savjet je da izbrojite redove između vašeg sjedišta i najbližeg izlaza za slučaj nužde, ukoliko se kabina napuni vodom ili dimom pa vidljivost bude smanjena.