Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske, Nedeljko Čubrilović, u razgovoru za Euronews govorio je o ključnim infrastrukturnim projektima, saradnji sa FBiH i drugim institucijama, kao i političkoj situaciji u Bosni i Hercegovini.
Ministar Čubrilović je rekao da u projektu autoputa Sarajevo-Beograd Republika Srpska svoje obaveze ispunjava u kontinuitetu i da čeka odgovore iz Federacije BiH i Brčko distrikta kako bi se projekat mogao ubrzati.
“Dionica autoputa Bijeljina–Brčko u dužini od 17 kilometara je ugovorena, kontakt tačka sa Brčko distriktom je definisana i tu sa naše strane nema nikakvih prepreka. Međutim, dalji tok trase, dakle kako će se autoput dalje kretati od Brčkog prema Sarajevu, zavisi isključivo od dogovora između Brčko distrikta i Federacije BiH. Hoće li to ići preko Tuzle, ili nekim drugim putem, to je u njihovim rukama”.
Podsjetio je da je ideja o ovom autoputu dogovorena na najvišem političkom nivou.
“Ovaj projekat je iniciran prije skoro deset godina, kroz dogovore između predsjednika Turske, Srbije i BiH. Nažalost, za sve ovo vrijeme nismo vidjeli ozbiljan institucionalni odgovor, prije svega sa strane Federacije BiH. Mi bismo već sada mogli imati izgrađene mostove na Drini, kao i povezane trase s obje strane, ali očigledno je da nema dovoljno političke volje. Kod nas u Republici Srpskoj, sve se odvija kao da je trasa već dogovorena – radimo planski, pripremamo dokumentaciju, predviđamo budžetska sredstva i spremni smo da gradimo onog trenutka kada se stvari na drugoj strani definišu.”
Prijedor–Banjaluka: “Koncesija postoji, sada čekamo finansijsku garanciju iz Kine”
Drugi veliki infrastrukturni projekat koji je Čubrilović detaljno komentarisao je autoput između Banjaluke i Prijedora. Riječ je o koncesionom projektu koji je zaključen još 2018. godine sa kineskim partnerima.
“To je jedan od najambicioznijih projekata koje realizujemo putem koncesionog modela. Koncesija je potpisana još 2018. godine i obuhvata izgradnju dionice autoputa Prijedor–Banjaluka. Bilo je tu objektivnih prepreka, prije svega pandemija COVID-19 koja je usporila sve međunarodne finansijske i investicione tokove, ali i nekih manjih subjektivnih slabosti u organizaciji. Ipak, mogu reći da je Republika Srpska završila svoj dio posla – riješili smo imovinsko-pravne odnose, omogućili pristup lokacijama i pripremili tehničku dokumentaciju.”
Naglasio je da se sada čeka odobrenje kineske finansijske institucije koja bi podržala projekat.
“Sada je sve na koncesionaru i na kineskoj Exim banci, koja treba da odobri kreditnu liniju. Oni trenutno vrše finalnu procjenu isplativosti i daju garancije za kapital koji se ulaže. Tek nakon toga možemo govoriti o konačnim jediničnim cijenama. Početna procjena iz 2018. više nije validna – tržište se promijenilo, cijene materijala i rada su porasle, pa je sasvim očekivano da ćemo morati pregovarati nove finansijske parametre.
Čubrilović kaže da ne zna koliko će na kraju sve to koštati, a da je cifra od 745 miliona KM koja se spominje neozbiljna.
“Neozbiljno je sada licitirati sa ciframa – može biti i manje i više, ali sve zavisi od uslova finansiranja i tržišnih okolnosti.”
Dodao je da se očekuje konkretan pomak u narednim mjesecima:
“U narednih mjesec ili dva očekujemo završetak tih finansijskih pregovora. Kada se to zaključi, radovi mogu početi vrlo brzo jer su sve pripremne faze sa naše strane završene. Ovo je važan korak za sjeverozapadni dio Republike Srpske, jer će autoput omogućiti direktnu vezu sa Koridorom 5C i otvoriti vrata ka evropskim tržištima”, zaključio je ministar.
Foča – Šćepan Polje: “Godinama se priča, sad smo konačno na korak do realizacije”
Jedna od najproblematičnijih saobraćajnih dionica u Bosni i Hercegovini jeste magistralni put Foča – Šćepan Polje, koji je, iako izuzetno frekventan, godinama ostao bez ozbiljne modernizacije. Ministar Čubrilović priznaje da je stanje na toj trasi ispod svakog minimuma i da je taj projekat već odavno trebalo da bude završen.
“Mislim da nas je sve stid što taj put još nije završen. Svaki put kad dođemo blizu rješenja – pojavi se neka nova ideja, prijedlog za izmjenu trase...
Kako ističe, nakon godina natezanja i traženja sredstava, konačno se stvari konkretizuju zahvaljujući saradnji sa međunarodnim finansijskim institucijama.
“Prošle godine je sa Svjetskom bankom gotovo sve definisano. Međutim, oni su iz svojih nekih razloga čekali. Data je saglasnost na to zaduženje od 81 milion, jer bez finansija ne možemo dalje. Kao što znate, vrlo teško je obezbijediti sredstva iz sopstvenih izvora, to nisu mala sredstva. A ostalo je nekih, mislim, negdje oko 17 kilometara. Sa Crnom Gorom su isto tako dugo pregovori išli oko mosta, pristupa...Sad je to sve izdefinisano. Savjet ministara je dao saglasnost i mislim da ne bi trebalo biti problem. “
Čubrilović vjeruje da bi ove godine mogle da budu završene sve procedure u ovom projektu.
Most na Savi čeka Hrvatsku
Govoreći o mostu kod Gradiške, Čubrilović je podsjetio da je Republika Srpska već završila svoju stranu, uključujući i granični prelaz, ali da se čeka završetak radova u Hrvatskoj.
“Most je već odavno spreman. Hrvatska strana kasni sa pristupnim putem i izgradnjom graničnog prelaza. Kad oni završe svoj dio, most će biti pušten u funkciju,” rekao je.
Ministar priznaje da saradnja s federalnim Ministarstvom prometa, kao i državnim ministrom Edinom Fortom, nije na zavidnom nivou:
“Saradnja je ranije bila bolja. Sad gotovo da nemamo konkretnih zajedničkih projekata, osim sporadičnih kontakata. U oblasti željeznica ćemo ipak morati više sarađivati, jer jedne bez drugih ne mogu funkcionisati ,”istakao je.
Kriza u BiH: "Može biti riješena sutra, ali niko ne želi"
Na pitanje o političkoj krizi nakon prvostepene presude Miloradu Dodiku, Čubrilović kaže da je sve prešlo na politički teren.
“Kriza može biti završena danas ako postoji volja. Nažalost, ide se ka zaoštravanju, ne ka rješenju. Domaći političari treba da se dogovaraju, uz podršku međunarodne zajednice. Nametnuta rješenja, ma koliko bila dobra, nemaju snagu bez lokalne političke volje,” kazao je.
Za drugostepenu presudu, kako kaže, nema očekivanja jer smatra da je sud već donio političku odluku.
Govoreći o nedavnim spekulacijama da će napustiti mjesto predsjednika DEMOS-a, Čubrilović kaže da nije bilo zvaničnih zahtjeva za njegovu ostavku.
“Nakon lokalnih izbora sam predložio rekonstrukciju stranke i ponudio ostavku. Predsjedništvo to nije prihvatilo. Kasnije su se pojavile priče koje nisam podržao, jer smatram da sam zaslužio drugačiji tretman,” rekao je.
Ipak, ističe da stranka sada funkcioniše stabilno i da unutar nje dominira politika kompromisa: