Vareš, grad u centralnoj Bosni prošle godine se našao u žiži medija nakon što je kompanija Adriatic Metals BiH otvorila rudnik cinka, barita i olova. Vareš je dočekao investitore kao spas za posrnuli grad.
Danas, priča dobija novi zaplet: Adriatic Metals prodaje rudnik Kanađanima, a najavljuje se otvaranje novih kopova u zaštićenim šumama. Jedni u tome vide priliku za razvoj ovog grada, a drugi prijetnju okolišu i životu u dolini Krivaje.
Kamioni i bageri skoro su u svakom dijelu Vareša, mjesta koje je vijekovima bilo rudarski centar. Još u austro-ugarskom periodu ovdje se kopala ruda, a u bivšoj Jugoslaviji i do tri miliona tona željeza godišnje. Posljednji takav veći rudnik, zatvoren je početkom devedesetih.
Uližili stotine miliona KM
Krajem 2021., na tržište ulazi britanska kompanija Adriatic Metals, koja je kupila nekadašnji rudnik Energoinvesta i uložila stotine miliona dolara u modernizaciju, obećavajući radna mjesta i razvoj lokalne zajednice.
"Donijeli smo prilike. Otvorili smo nova radna mjesta, podržali lokalne dobavljače, investirali u stručnu obuku i inicijative koje podižu kvalitet života u zajednici. Industriji smo dali primjer kako se može rudariti odgovorno, održivo i u partnerstvu sa lokalnim stanovništvom. Naš najveći doprinos nije samo u onome što proizvodimo, već u tome kako to radimo – s poštovanjem prema ljudima, prirodi i budućim generacijama", navode iz Adriatic Metals.
Nešto više od godinu dana kasnije, Adriatic Metals odlučio je prodati svoje dionice kanadskoj firmi Dundee Precious Metals. Lokalne vlasti postojeći rudnik, ali i dolazak novog vlasnika, vide i kao priliku za razvoj i budžetski prihod.
"Još konkretna korist za Općinu Vareš je koncesije koje dobija. Sad trenutno naše, godišnje, je oko 800.000 maraka. S obzirom da se povećava prihod proizvodnje, očekuje se i 2,5 miliona maraka godišnje. Ta sredstva su namjenska i mogu se koristiti u putnu infrastrukturu Općine Vareš, rekao je Ermin Musa, pomoćnik načelnika Vareša.
Podrška Vlade neće izostati
Ministar privrede ZDK Samir Šibonjić naglašava da je postojeći rudnik jedan od najsavremenijih u svijetu. Sve dok rade prema zakonima, podrška Vlade, kaže, neće izostati ni za buduća rudarenja.
"Svjedočimo da moderno rudarenje kada je u pitanju očuvanje okoliša, da se tu vodi puno više brige oko zaštite okoliša. Bez obzira na sve dosadašnje tvrdnje i špekulacije, nije zabilježen niti jedan incident. Sve dok je tako, dok se vodi računa, o zaštiti prirode, zakonima, zasigurno ćemo mi kao Vlada i ministarstvoo davati podršku ovakvim projektima", rekao je Šibonjić.
I dok se radi po, kako tvrde nadležni, najvišim standardima, najava otvaranja novih rudnika, ovog puta, hroma u Duboštici i Tribiji izaziva zabrinutost ekologa. Radove će vršiti domaća kompanija "Seven Plus", a područje je predviđeno za nacionalni park, što prenamjena šumskog zemljišta zabranjuje Ustavni sud BiH.
Ekolozi upozoravaju na dugoročne rizike koji mogu ugroziti rijeku Krivaju i lokalni biodiverzitet.
"Imate prvo problem same eksploatacije, odlaganje jalovine (industrijskog otpada) i na kraju sam proces prerade koja u sebi uključuje korištenje nekih otrovnih hemikalija. Vrlo je važna kontrola, da li naše inspekcije imaju kapacitete, postoje li nezavisne laboratorije da nam daju izvještaj o zagađenju.. e to nismo sigurni", rekao je Samir Lemeš, predsjednik upravnog odbora "Eko Forum Zenica".
Šta kažu mještani
O rudnicima, mještani Vareša imaju različite stavove:
"Po meni je to oživljenje Vareša koji je potonuo.Taj rudnik kako se otvorio, sve je s njim oživilo. Žila kucavica, progres napredak. Život. Čak se i pričalo pola Olovu, pola rezi, nas faktički ne bi ni bilo. Kako je rudnik došao da s primijetiti da u se desile promjene, desili pomaci", rekao je mještanin Izudin Koprdža.
"Sva su sela iseljena, nema prostora, ovdje nam se beton izljeva, rudnici se neki otvaraju. Ugrožava se sve. Ja sam imao krave, stotine ovaca.. Sad nemam ništa, sve mi je uništeno", kaže Eniz Ibrahimović, mještanin.
Iako kamioni i bageri dominiraju, Vareš danas, osim rudarenja, okrenut je i turizmu. Nedavno je u svrhu promocije turističkih potencijala, krenuo i prvi turistički voz Sarajevo-Vareš.